“Wij hebben als coöperatie Voergroep Zuid een goed jaar achter de rug”, vat Antoine van Loon 2020 samen. “Weinig klantverlies, een aantal mooie nieuwe klanten erbij en het rendement op onze voerproductie is als gevolg van onze scherpe kostprijs door efficiënt werken prima. Wat dat betreft kunnen we tevreden terugkijken. Tegelijkertijd heeft Corona ons veel hoofdbrekens bezorgd, hebben we hier een collega aan verloren en leggen overheid en maatschappij een steeds grotere druk op de veehouderijsector. Zeker waar het gaat om het verlagen van de stikstofemissie en de mestwetgeving. Ook weten we dat ons geen gemakkelijke jaren te wachten staan. Door de saneringsregeling in de varkenshouderij en de benodigde emissiereductie-eisen van de overheid zullen we komend jaar voeromzet verliezen, iets waar we onszelf nu al op voorbereiden.”
2020 is volgens Van Loon ook het jaar dat de investeringen in automatisering en een reorganisatie bij onze verzekeringsmaatschappij Zuiderhuis vruchten afwierp en het rendement heeft verbeterd. En het jaar dat onze winkels in corona-tijd prima presteerden. “Zaken waar we als coöperatie trots op mogen zijn”, vindt Van Loon. “Ondanks dat 2020 een roerig jaar was met uitersten, staan we er goed voor. We zijn klaar voor de toekomst. Mede dankzij het goede werk van Wim Maaskant, onze directeur die eind dit jaar afscheid heeft genomen.
Als je het over uitersten hebt, dan is dit voor de varkenshouderij afgelopen jaar zeker het geval. Waar we begonnen met biggenprijzen tot wel 80 euro, eindigen we door corona en varkenspest in Duitsland en België met biggenprijzen van slechts 20 euro. Sectormanager Fons van Katwijk heeft de cijfers goed in beeld. “Gemiddeld genomen is het voor varkenshouders niet zo’n slecht jaar. Maar als we het tweede half jaar apart bekijken, dan is het bar en boos. Corona en de varkenspest in Duitsland hebben verstrekkende gevolgen voor de slachtcapaciteit en de afzet van vleesvarkens en daarmee indirect ook voor de biggenprijzen. Ik hoop dat we in 2021 het omgekeerde mee gaan maken. De eerste maanden zullen niet meevallen, maar misschien maakt het tweede half jaar veel goed.”
Over de technische resultaten van de voeders bij klanten en de prestaties van de buitendienst is Fons Van Katwijk tevreden. “De resultaten bij klanten laten zien dat onze producten goed zijn. Wat dat betreft kunnen we zowel in kwaliteit als in prijs met de besten mee.” Volgens Van Katwijk het resultaat van investeren in nutritionele vernieuwing en kennis bij de buitendienst. Daarmee is Voergroep Zuid volgens hem ook een zeer interessante partner voor bestaande en nieuwe ketenconcepten. “Daarin vervullen we graag een rol met voer en advies, mits het ook op de langere termijn meerwaarde oplevert voor onze leden. Dat is een randvoorwaarde.”
Lammert Veenhuizen is sinds enkele maanden als Sectormanager verantwoordelijk voor de verkoop van pluimvee-, rundvee- en geitenproducten en bijbehorend advies. Veenhuizen: “Ik ben enthousiast over de kennis die er hier is en de voerkwaliteit die wij bij Voergroep Zuid en Bruekers maken. Bovendien doen we dat tegen hele scherpe prijzen. Daarmee zijn we als coöperatief bedrijf een interessante leverancier voor veel veehouders.” Wel denkt Veenhuizen dat we de voordelen van Voergroep Zuid in de markt beter uit moeten dragen. “Veehouders iets verder weg van ons kerngebied weten ons onvoldoende te vinden. Ze zijn niet goed genoeg op de hoogte van de mogelijkheden die wij hen te bieden hebben.” Wat betreft ouderdieren, opfok en legpluimveehouderij ziet Veenhuizen in Zuid-Oost Nederland en België zeker nog groeikansen. “Met onze scherpe prijs/kwaliteitverhouding en een zeer constante productkwaliteit hebben wij deze pluimveehouders veel te bieden.”
Ondanks dat de rundvee- en geitenhouders die van Voergroep Zuid voeren over het algemeen echt goed draaien, is Veenhuizen over groeikansen in deze sectoren wat minder optimistisch. “De markt zit aardig op slot. In de geitenhouderij, waar we een behoorlijk marktaandeel hebben, is er door een groeistop nauwelijks nog groei in dieraantallen mogelijk. Daarnaast zijn er in deze relatief kleine sector veel voerleveranciers actief. Ondanks dat we daar als Voergroep Zuid zeker goed presteren, is het lastig om in deze sector nog veel tonnen te groeien.” De focus van Voergroep Zuid ligt er daarom vooral op om samen met klanten hun bedrijfsvoering verder te optimaliseren. “Daar kunnen wij met onze jarenlange ervaring in de geitenhouderij zeker een waardevolle bijdrage aan leveren.”
Hoge prijzen voor grond en productierechten maken een verdere ontwikkeling van melkveebedrijven lastig. Tel daarbij de druk vanuit de overheid om te gaan investeren in emissiereductie en je beseft dat hier, bij de huidige zeer matige melkprijzen, financiële druk ontstaat. “Ook kent de sector veel stoppers door een gebrek aan bedrijfsopvolging”, weet Veenhuizen. Omdat Voergroep Zuid in de melkveehouderij nog maar een beperkt marktaandeel heeft, ziet hij echter wel kansen om in Zuid Nederland en het Noorden van België in marktaandeel te groeien. “We hebben bewezen dat we met onze kennis en producten de resultaten op melkveebedrijven echt significant kunnen verbeteren. Neem bijvoorbeeld onze nieuwe droogstandsaanpak, daarmee behalen we mooie resultaten bij onze klanten.
”Van Loon: “Kijken we samen vooruit naar 2021, dan weten we dat we te maken krijgen met een krimpende mengvoermarkt. Tegelijkertijd zijn wij qua kennis, productiecapaciteit en producten klaar om meer klanten te bedienen en te laten profiteren van de voordelen van Voergroep Zuid. Dat betekent concreet dat wij de schouders eronder zetten om ook in 2021 onze leden en klanten zo goed mogelijk te ondersteunen bij het realiseren van een goed bedrijfsresultaat. Een goed rendement op de boerenbedrijven van onze leden, daar doen wij het allemaal voor.”