Tegen de markttrend in is het Voergroep Zuid gelukt de afzet mengvoer in 2016 te laten stijgen. Zowel de afzet naar de varkenshouderij (+5,7%), melkveehouderij (+5,3%) als geitenhouderij (+11,2%) is gestegen. Alleen de afzet van mengvoer naar de pluimveehouderij is gedaald (-4,4%) doordat pluimveehouders meer losse grondstoffen zelf bijmengen. De afzet in losse grondstoffen is mede hierdoor gestegen met 6,9 procent.
Fors beter financieel resultaat
Voergroep Zuid heeft in 2016 een fors beter resultaat gerealiseerd dan het jaar ervoor. Het verlies van 4,7 miljoen euro in 2015 is omgezet in een winst van 355 duizend euro. De business unit Voer & Grondstoffen realiseerde een aanzienlijk beter resultaat dan in 2015 en de business unit Verzekeringen draaide positief en stabiel. De business unit Retail heeft zich sterk verbeterd met nog wel een licht negatief eindresultaat. Met een solvabiliteit van 65,8 procent blijft het eigen vermogen van Coöperatie Voergroep Zuid op een onverminderd hoog niveau.
Voerafzet gelijk houden
Algemeen directeur Wim Maaskant ziet volop kansen voor Voergroep Zuid. 2017 staat in het teken van het verder stroomlijnen van de organisatie om de voordelen van de fusie volledig te laten renderen. “Een excellente operatie is de basis van ons bedrijf. Dat betekent dat alles binnen onze coöperatie in één keer goed, uiterst efficiënt, op tijd en tegen een scherpe prijs moet gebeuren.” Omdat 45 procent van al het Nederlands mengvoer, concentraten en enkelvoudige grondstoffen in het werkgebied van Voergroep Zuid ligt - en de productielocaties hier middenin zijn gesitueerd - heeft de coöperatie efficiencyvoordelen ten opzichte van concurrenten, zegt Maaskant. “Dit gaan we de komende jaren ten volle uitbuiten.”
Klantgerichte bedieningsconcepten
In een mengvoermarkt - die de komende jaren verder zal krimpen - verwacht Maaskant de afzet op het huidige niveau te kunnen handhaven. “De komende jaren zullen we nog meer inspelen op specifieke klantbehoeften van de verschillende typen ondernemers. Expertise - in de breedste zin van het woord - betrokkenheid en efficiency staan daarbij voorop.” Door met klantgerichte bedieningsconcepten te werken en gebruik te maken van slimme automatisering, kan Voergroep Zuid het verschil maken, stelt Maaskant. “Onze lage kosten per eenheid vormen de basis om ons doel te verwezenlijken: kwalitatief goed voer tegen een zeer scherpe kostprijs aanbieden. In combinatie met onze klantgerichtheid zijn we te allen tijde attractief bedrijf voor alle ondernemers in de markt.”