Stakeholders zijn van essentieel belang voor je bedrijfsvoering. Een bedrijf heeft namelijk verschillende soorten stakeholders, die ieder op haar eigen manier betrokken zijn bij het bedrijf. Het is belangrijk hierop in te spelen en inzichtelijk te hebben wat de informatiebehoeften van de verschillende stakeholders zijn en hoe zij geïnformeerd wensen te worden.
Feit is dat bedrijven met een sterk imago beter presteren dan de markt. Deze bedrijven vinden sneller nieuwe klanten, medewerkers en investeerders en ze houden die ook makkelijker en langer vast. Goed imagomanagement is vooral in tijden van crisis cruciaal. Ook in Agri-business. Wat kun jij als agrarische ondernemer zelf doen om het imago van je bedrijf te verbeteren? En hoe doe je dit in relatie tot je product en de sector?
Het doel van dit seminar over stakeholdermanagement & imago was uitwisseling van beleving en ervaringen met andere ondernemers. Een goede manier om ideeën op te doen.
We startten met het verhaal van één van de deelnemers. Zijn doel is om met zijn bedrijf zelfstandig en onafhankelijk te blijven, door zoveel mogelijk in eigen beheer te doen. Hiervoor werkt hij met eigen grondstoffen, personeel, fokkerij, energievoorziening en mestafzet en -verwerking. Met focus op vleesverwaarding door lokale verkoop, transparantie en zichtbaarheid voor de burger.
Vervolgens schoven Martin Houben en Marcel Kuipers aan als gastsprekers. Deze ondernemers achter Het Nieuw Gemengd Bedrijf verdedigden hun lekkere en betaalbare stukje vlees voor iedereen, in combinatie met een benodigde bedrijfsomvang om de kostprijs in de hand te houden. “Werk aan een duurzame kringloop, blijf innoveren en zorg dat je onderdeel wordt van de omgeving”. Marcel en Martin doen dat onder andere door te werken met lokaal personeel en een biogasinstallatie die mest omzet in energie.
Ook vinden de twee ondernemers dat de agrarische sector niet moet strijden tégen megastallen, stank of stikstofreductie, maar moet lobbyen vóór het belang van dierlijke eiwit in een gezond eetpatroon: “niet eiwitten, maar te zout, te zoet en te vet, maken dik. We zitten in een verdomhoekje, maar benadruk de positieve punten van vlees, melk en eieren.”
In de namiddag brachten we een kort bezoek aan Kwaliflex Food Recycling. Daar worden restproducten uit de voedingsmiddelenindustrie verwerkt voor varkensvoer, bio-vergisting en waterzuivering. Het is mooi om te zien hoe waarde wordt gecreëerd uit restproducten.
Terug op locatie Lamperse hei genoten we eerst van een heerlijk warm buffet, waarna een 2e deelnemer zijn visie op stakeholdermanagement gaf. Voor deze deelnemer heeft circulariteit de focus. Hij besteed hier aandacht aan door het telen van gewassen voor de levensmiddelenindustrie. De reststromen hieruit verwerkt hij via food recycling voor varkensvoer, bio-vergisting en mestverwerking. Daarbij wordt groene stroom opgewekt en het digestaat wordt weer gebruikt als bodemverbeteraar op het eigen land. Dan is de cirkel rond! Deze ondernemer ziet toekomst in het combineren van agrarische met niet-agrarische activiteiten.
De avond werd afgesloten met gastspreker Rosanne van Genugten-Vos: moeder, boerin, werkzaam voor WUR én voorzitter van European Pig Producers. Zij is een echte verbinder en benadrukt het belang van netwerken, ook in het agrarisch ondernemerschap. “Werk aan de relatie. Dat vraagt van beide partijen inspanning en zorg dat je een goed verhaal hebt.”
Al met al was het weer een levendig en interessant seminar, met dank aan de betrokkenheid van deelnemers en gasten!
Twan Penninx Cursusleider Masterclass Agri Business |