Om kaas zo goed mogelijk te verwaarden zoeken Nederlandse zuivelverwerkers (in dit geval Friesland Campina) continu naar kansen in de markt. Na Nederland is de Duitse markt in volume de tweede afzetmarkt. In de Duitse supermarkten is een groeiende vraag naar kaas waarbij in de productieketen geen gebruik is gemaakt van GMO (genetisch gemodificeerde organismen), ook wel gentechniek.
De Duitse standaard waarbij in de productieketen geen gebruik is gemaakt van GMO heet VLOG en staat voor “Verband Lebensmittel Ohne Gentechnik”. Het label is in verschillende sectoren bekend: zuivelproducten, vleesproducten en eieren. Voedingsmiddelenproducenten die voldoen aan de criteria, mogen het VLOG-label gebruiken. Voor zuivelproducenten heeft VLOG invloed op de hele keten: mengvoerproducenten, melkveehouders, transport en productielocaties. Voor VLOG kaas is specifieke melk nodig; melk die is geproduceerd met een rantsoen dat voldoet aan de VLOG-criteria.
Voergroep Zuid heeft speciaal voor dit marktsegment een assortiment samengesteld. Alle VLOG voeders zijn herkenbaar aan de toevoeging OG wat staat voor Ohne Gentechnik.