Slim innoveren is één van de strategische pijlers van Voergroep Zuid. Bij de zoektocht naar een nieuwe geitenpremixleverancier werd als voorwaarde gesteld: niet alleen premixleverancier, maar ook kennispartner. Uiteindelijk is gekozen voor een partij met zeer goede connecties in Frankrijk, Spanje en Portugal.
Onlangs heeft de eerste kennisuitwisseling plaatsgevonden met de Franse organisatie CCPA, eveneens een afnemer van onze premixleverancier. CCPA is een innoverende coöperatie voor diervoeders én kennis. Zo doen zij onder meer een 50-tal praktijkproeven per jaar, waarvan ongeveer 10 proeven met geiten. Het geitenteam van Voergroep Zuid werd vertegenwoordigd door Sandra Neutkens (specialist), Mat Winkelmolen (nutritionist) en Ronald Paardekooper (marketing).
Dag 1 werd geopend met het schetsen van de marktsituaties in Nederland en Frankrijk. Hierna is er veel kennis en informatie gedeeld waarbij open werd gediscussieerd over de verschillen in structuur en houderijsystemen. De specialisten van CCPA waren niet verlegen om hun kennis van de geitenhouderij te delen, wat het erg leerzaam maakte. Dag 2 bestond uit drie bedrijfsbezoeken op Franse geitenhouderijen. Ook hier werd, al dan niet met een tolk, openlijk gediscussieerd over verschillende aspecten van de bedrijfsvoering. De komende periode gaan we kijken welke zaken we eventueel kunnen overnemen in het belang van onze klanten. Zo zijn we continu op zoek naar zaken waarmee we onze slogan waar kunnen maken: geld verdienen voor boeren in plaats van aan boeren.