Radiocommercials, een online advertentiecampagne, een website, social media kanalen en promotiemateriaal. Er wordt een grote mediacampagne opgetuigd om deze weinig rooskleurige boodschap te verkondigen. Aan de burger wel te verstaan. Want de toekomst van de Nederlandse land- en tuinbouw staat op het spel. Naast stikstof hebben boeren ook te maken met het nieuwe GLB, extreem hoge grondstofprijzen vanwege de oorlog in Oekraïne en specifiek in Brabant ook nog eens de deadline van 1 januari 2024 waarop emissiearme stallen moeten zijn gerealiseerd. Hiermee legt de overheid de oplossing van het stikstofvraagstuk voor een onevenredig groot deel bij boeren neer.
Wie de website www.geefboerentoekomst.nl opent, krijgt meteen groot het woord ‘Bedreigd!’ voor zijn kiezen. De onrealistische eisen die de overheid stelt en de onrealistische termijn die zij daar aan koppelen zorgen voor grote wanhoop bij boeren. Zij voelen zich ernstig bedreigd in hun ondernemerschap. Vanwege de door de overheid gecreëerde onzekerheid hebben gezonde bedrijven met een opvolger de grootste moeite om bij de bank financiering te krijgen.
Opvallend is ook hoe weinig enthousiasme de overheid toont voor innovatieve technische oplossingen voor emissiereductie. Deze kansen worden nauwelijks serieus genomen. Het lijkt er op dat het doel om de veestapel te reduceren belangrijker is dan het doel om emissies te beperken.
Erg jammer, want in goed overleg en met oog voor technische oplossingen is er heel veel emissiereductie te realiseren. Zeker wanneer boeren reëel de tijd wordt gegund om bij hun bedrijf passende maatregelen te nemen. Dan behouden we Nederlandse ondernemers en hoeft het Nederlandse ei, biefstuk, aardappel of glas melk niet met uitsterven te worden bedreigd.
De campagne is specifiek gericht op burgers. We hopen dat deze boodschap invloed heeft op het stemgedrag, ten eerste bij de Provinciale Statenverkiezingen in maart 2023 en de waterschapsverkiezingen. En dat de maatschappij gaat inzien wat het resultaat is van al die richtlijnen waar de agrarische sector mee moet dealen. Dat ze dat zelf ook niet willen en dat ze dat vervolgens eensgezind ook weer uitdragen.
De campagne is weliswaar geïnitieerd vanuit 4 Zuid-Nederlandse organisaties, maar feitelijk voeren we een landelijke campagne. We nodigen iedereen uit om zich aan te sluiten en de campagne samen groter te maken. Het gaat tenslotte over de toekomst van Nederland en de voedselzekerheid van alle Nederlanders.
In het kader van de campagne is samen met Dokkumer Vlaggencentrale een vlag ontwikkeld die naadloos aansluit bij de campagne. De vlag is online te bestellen via de webshoplink onder aan deze pagina.
Op de website www.geefboerentoekomst.nl kan iedereen een steunbetuiging digitaal ondertekenen en kan tevens een gratis ‘Bedreigd’ campagne sticker bestellen. Deze wordt kosteloos via PostNL thuisbezorgd.
Bestel deze vlag en/of sticker en draag samen met ons de boodschap uit: 'geef boeren toekomst!'
Maak het helemaal zichtbaar door een foto van jouw vlag en/of sticker te maken en deel deze op je eigen social media kanaal met de campagne hashtag: #laatdeboernietstikken.
Naast de campagne is het ook nog mogelijk Boerenverstand-stickers aan te vragen. Deze zijn aan te vragen via de volgende button: