Veel veehouders bestellen mengvoer kort voordat ze het daadwerkelijk nodig hebben. Het komt dus regelmatig voor dat ze op vrijdag voer bestellen wat ze ook graag op vrijdag of zaterdag ontvangen omdat er anders niet voldoende voer is voor het gehele weekend. Of juist nét voldoende, waardoor de boer graag op maandag direct voer ontvangt. Uiteraard laat geen enkel mengvoerbedrijf de dieren verhongeren – dus worden er extra kosten gemaakt om allerlei spoedorders te leveren. Dit geeft veel onrust in planning en productie en zorgt voor piekmomenten rondom de weekenden, terwijl er midden in de week productiecapaciteit over is.
Mengvoerbedrijven proberen uiteraard zo efficiënt mogelijk met deze uitdagingen om te gaan, door bijvoorbeeld afspraken te maken over besteltermijnen of door routeplanningssoftware in te zetten voor de vrachtwagens. Het blijft echter een reactieve aanpak en geeft geen optimale benutting van productie en logistiek. Om wel proactief te kunnen reageren, is het zaak om als mengvoerbedrijf in goed overleg met de klant de touwtjes daadwerkelijk zelf in handen te nemen.
Om dit mogelijk te maken heeft Abel Sensors een technische oplossing ontwikkeld genaamd ‘SmartSilo’. Dit zijn draadloze sensoren die bovenop een silo worden geplakt. Via deze sensoren weten zowel veehouder als voerfirma 24/7 hoeveel voer er in de silo zit. Bovendien berekent een algoritme ook wanneer een silo leeg zal raken. Op basis van deze informatie kan de voerfirma mengvoer produceren en wegbrengen op het moment dat dit het beste in de planning past. Ook hoeft de veehouder zich niet meer druk te maken of er wel tijdig wordt besteld. Kortom, extra service en een nog efficiëntere productie en distributie van mengvoer.
Een voorbeeld van zo'n innoverend bedrijf is de coöperatie Voergroep Zuid. Zij grijpen de beschikbaarheid van ‘SmartSilo’ aan om productie en logistiek nog verder te optimaliseren. Na een succesvol verlopen pilot met enkele boerenbedrijven, wordt er op dit moment opgeschaald. Dit geeft de planners extra flexibiliteit om de beschikbare productie- en logistieke capaciteit zo efficiënt mogelijk in te zetten. Ook reageren de klanten heel positief op de aanpak. Zij ervaren het niet meer zelf hoeven bestellen als een aangename extra service van hun voerleverancier. Daarmee blijft Voergroep Zuid als vierde voerfirma van Nederland vooroplopen in efficiëntie en service naar haar klanten.
BRON: www.abelsensors.com